חיפוש באתר

חידון פרשת ראה, א-ת ידע כללי על פרשת השבוע (בעיקר על פי הפשט ולפעמים קצת מעבר)

א           מילה המופיעה מספר פעמים בפרשה; בפעם הראשונה כשמכריזים שהיא 'תופעה' שצריכה להעלם, ובהמשך הפרשה יש הכרה שהיא תופעה נוכחת וקיימת (שצריך להילחם בה). [רמז: מילה נרדפת לעני או רש]

ב           השלימו את הפסוק שמבטא תקווה לימים של וודאות והיעדר סכנה (שרלוונטי גם לימים האלו ממש): וִישַׁבְתֶּם בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם מַנְחִיל אֶתְכֶם; וְהֵנִיחַ לָכֶם מִכָּל-אֹיְבֵיכֶם מִסָּבִיב, וִישַׁבְתֶּם ...

ג            שמו של ההר המזוהה עם הברכה בטכס ההשבעה שמפורט בפרשה (ובפרשת כי תבוא). הטכס אמור להתקיים לאחר כיבוש כנען. [רמז: הר שמקודש גם לעדה השומרונית]

ד            איזה נוזל הוּא הַנָּפֶשׁ, ולכןמשה מצווה לשפוך ולא לעשות בו שימוש? (חוזר על עצמו 3 פעמים)

ה           מילה המתארת את האופן היסודי והמוצלח בו מתנהלת הבדיקה על החשדות של העיר הנידחת (עיר שרוב תושביה פנו לעבודה זרה); וְדָרַשְׁתָּ וְחָקַרְתָּ וְשָׁאַלְתָּ ... [רמז: נגזרת מהמילה שהיא אחת התשובות האפשריות לחידה לאות ט']

ו             ציווי להיות מאושר בימים טובים (2 מילים). [רמז1: התחלה ושמו של שיר. רמז2: ההקשר המוכר ביותר של הציווי הוא בסוכות]

ז            יש המזהים אותה עם הג'ירף. אחרים עם כבש הבר. שמה של חיה המופיעה בפרשה ברשימה של החיות המותרות לאכילה. (1) זאב              (2) זמר              (3) זבד              (4) זבו

ֹח           כינוי לנביא שקר שמופיע בפרשה (2 מילים המתחילות באות ח'). [רמז: הכינוי מבוסס על חוויה מופשטת]

ט           בפרשה יש רק 3 מילים שמתחילות באות ט' (בהטיות שונות). איזה מן המילים הבאות איננה אחת מהן? (1) טמא             (2) טהור                        (3) טוב              (4) טוטפות

 י            לפי הפרשנות המקובלת, לאיזה מקום משה רומז כשהוא אומר: וְהָיָה הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר-יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם בּוֹ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם?

כ            השכיח מבין דורסי הלילה הפועלים בשטחים פתוחים בישראל. מצוין בפרשה ברשימת הציפורים האסורה באכילה.

ל            מאפה פשוט וזול אשר מוזכר בהקשר חגיגי בפרשה (2 מילים) [רמז: כינוי למצות]

מ           אם יש אותו בבקר או בצאן הם פסולים מלהיות זבחים. [רמז: מילה נרדפת לליקוי או פגם]

נ            קטגוריה של בשר לא כשר המופיע בפרשה, בגלל שלא נשחט (או נשחט באופן לא כשר), ולכן אסור לאכילה על בני ישראל.

ס           לפי הפרשה, באיזו אופן יוצאו להורג 'המסיתים' לעבודה זרה (אפילו אם הם בני משפחה)? (הערה: חז"ל 'עיקרו' את הציווי הזה)

ע           לפי המפורט בפרשה, איזו מהחיות הבאות היא כשרה למאכל:  (1) עָזְנִיָּה     (2) עֹרֵב            (3) עֲטַלֵּף         (4) עִזִּים 

פ           איבר בקצה האצבע של חלק מהיונקים. צורת האיבר הוא אחד הסימנים המכריעים לכשרות (או אי-כשרות) של בעל החיים.

צ           חיה המוזכרת מספר פעמים בפרשה; תמיד כדוגמא לחיה שמותרת לאכילה [רמז: גם שם פרטי לבנים]

ק           מה האיום אִם-לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל-מִצְו‍ֹת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וְסַרְתֶּם מִן-הַדֶּרֶךְ? "ניתנת" עם הברכה בהר עיבל

ר            מהי המילה המשלימה את שני הפסוקים הבאים מהפרשה? (1) על עבד עברי: וְכִי-תְשַׁלְּחֶנּוּ חָפְשִׁי, מֵעִמָּךְ- לֹא תְשַׁלְּחֶנּוּ ... (2) בהקשר של העלייה לרגל: וְלֹא יֵרָאֶה אֶת-פְּנֵי יְהוָה ... [רמז: בלי שום דבר]

ש           שמה ההלכתי של מצווה חברתית מהפרשה הפוטרת מהחזר הלוואות שהגיע מועד פירעונן (2 מילים) הלל הזקן התקין בסוף תקופת בית שני תקנת חכמים הנקראת פרוזבול, המאפשרת לגבות את החובות חרף המצווה.

ת           לפי המתואר בפרשה, למה אמורה להפוך העיר הנידחת, העיר שרוב תושביה נדחו מהדרך ופנו לעבוד עבודה זרה? [רמז: החלק ה-'היסטורי' בשם של העיר העברית הראשונה]

תשובות:

א          אביון (דברים ט"ו 4 – כשמנסים לבטל את התופעה, דברים ט"ו 7, 9, 11 "כשרק" מנסים להילחם בעוני)

ב          בֶּטַח מלשון ביטחון (דברים י"ב 10)

ג          גריזים (דברים י"א 29)

ד          דם (דברים י"ב 16, 24, ט"ו 23)

ה          הֵיטֵב(דברים י"ג 15)

ו            וְשָׂמַחְתָּ, בְּחַגֶּךָ (דברים ט"ז 14)

ז           זָמֶר (דברים י"ד 5)

ח          חֹלֵם חֲלוֹם (דברים י"ג 2)

ט          טוטפות

י           ירושלים

כ          כּוֹס (דברים י"ד 16)

ל          לֶחֶם עֹנִי (דברים ט"ז 3)

מ          מום (דברים ט"ו 21)

נ           נבלה (דברים י"ד 21)

ס          סקילה (דברים י"ג 11)

ע          עִזִּים (דברים י"ד 3-18)

פ          פַּרְסָה (דברים י"ד 6-8)

צ          צּבי (דברים י"ב 15, 22, י"ד 5, ט"ו 22)

ק          קללה (דברים י"א 26-28)

ר          רֵיקָם (דברים ט"ו 13, ט"ז 16)

ש         שמיטת כספים (דברים ט"ו 1-11)

ת         תֵּל (עוֹלָם, לֹא תִבָּנֶה עוֹד) (דברים י"ג 17)

 

 

 

 

 

 

 

צרו קשר:
מתנסנט חוגים הצהרת נגישות